JAK ROZWIJAĆ KREATYWNOŚĆ DZIECKA?




Kreatywność można określić jako pomysłowość, umiejętność myślenia abstrakcyjnego i nieszablonowego. Osoba kreatywna jest elastyczna, ciekawa świata, nie boi się wyzwań, lubi tworzyć, poszukuje nowych rozwiązań.

Kreatywne dziecko potrafi samo rozwiązać problem, zrobić coś po swojemu, szuka różnych dróg dotarcia do celu. Takie dziecko nie będzie bało się nowych wyzwań, będzie bardziej pewne siebie i twórcze.
Warto więc poświęcić swój czas i zadbać o rozwój kreatywności już od najmłodszych lat.

Przede wszystkim należy wykorzystać zainteresowania dziecka, nie przymuszać go do wykonywania zadań, których nie lubi. Zabawa ma mu sprawiać frajdę. Na co dzień pozwalaj dziecku na własną inicjatywę i spontaniczność, nie krytykuj tylko za to, że robi coś inaczej niż wszyscy. Niech twoja pociecha popełnia błędy i wyciąga z nich wnioski
Zamiast na efekcie końcowym skupcie się na samym procesie twórczym. A jeśli o twórczości mowa to wykorzystujcie różne techniki, nie tylko farby i kredki, ale róbcie wyklejanki, wycinajcie, róbcie prace z darów natury, malujcie palcami, dwiema rękami jednocześnie lub dwoma kolorami w jednej ręce, wyszywajcie, dekorujcie, składajcie origami, lepcie z plasteliny, masy solnej itd. 

Ważne jest jednak by czasem pozwolić pociechom na nudę. Istnieją badania, które wskazują, że dzieci, które nie mają zaaranżowanej każdej chwili dnia, są bardziej kreatywne.

Zabawy rozwijające kreatywność:

  1. Dziecko ma wymienić jak najwięcej rzeczy, które spełniają jednocześnie dwie wskazane przez nas cechy: "białe i miękkie", "może być i zielone i żółte", "czerwone i smaczne" itd
  2. Układajcie obrazków z jedzenia. Przykłady
  3. Ozdabiajcie ciastek, pierniczków.
  4. Wynajdujcie nowe zastosowanie dla rzeczy codziennego użytku, np. z kubka można zrobić doniczkę, z butelek kręgle, z zapałek bierki itd. Nie musicie robić tych rzeczy, wystarczy szukać z dzieckiem takich nietypowych rozwiązań.
  5. Zabawa w co swoim kształtem przypominają nam chmury?
  6. "Co by było gdyby...."? np. ludzie byli przeźroczyści, śnieg był jadalny, kury umiały latać itd
  7. Twórzcie własne zakończenia bajek.
  8. Pozwólcie dziecku wybrać stroje dla siebie i ciebie, możecie określić temat. Zróbcie sobie zdjęcia.
  9. Bawiąc się angażuj kilka zmysłów dziecka jednocześnie: pachnące mazaki, malowanie palcami, dźwięk pędzla na papierze itd
  10. Analogie personalne: dziecko wczuwa się w przedmioty, np. jesteś kroplą deszczu, jesteś drzewem. Dziecko może opisywać co czuje, co widzi, co robi lub to pokazać.
  11. Twórzcie opowiadania tylko na podstawie tytułu.
  12. Układajcie własne rebusy.
  13. Twórzcie ilustracje do opowiadań.
  14. Wymyślajcie historię na podstawie obrazka.
  15. Układajcie rymowanki.
  16. Wybieracie obszar zabawy, np jeden pokój i prosicie dziecko by dotknęło jak najwięcej rzeczy, które maja określoną cechę - kształt, kolor, fakturę lub rzeczy należące do jakiejś kategorii - to na czym siedzimy,  to na czym są literki, przybory do pisania itd
  17. Analogie: mama jest jak..., bo... np. Mama jest jak miś, bo uwielbiam ją przytulać
  18. Poproś dziecko by wczuło się w pojęcie abstrakcyjne jak miłość, przyjaźń, dobro i przedstawi to przez ruch, dźwięk, rysunek lub słowa
  19. Wymieniajcie jak najwięcej rzecz których potrzeba na biwaku, do zrobienia ciasta, na ryby itd. W trudniejszej wersji możecie powtarzać poprzednie pomysły, przed dodaniem nowego. Świetnie ćwiczy pamięć. Przegrywa ten kto pomyli się w powtarzaniu lub nie będzie miał nowego pomysłu
  20. Malowanie do muzyki, na zadany temat.
  21. Daj dziecku plansze złożoną z kwadratów, np 6 czy 9. Zadanie polega na ozdobieniu kwadratów, ale każdego w inny sposób.
  22. Rysujemy kilka kółek, dziecko z każdego kółka ma stworzyć inny obrazek. 
  23. "Co jest interesującego w.... buraku/lampie/samochodzie "itd
  24. Przy czytaniu, kolejny raz tej samej bajki, poproście dziecko, by zadawało pytania do ich treści, np. dlaczego świnki nie zbudowały jednego domku tylko trzy. Zabawa trochę samobój, bo dziecko może domagać się odpowiedzi na te pytania. Hmmmm co poeta miał na myśli ?
  25. Dziecko ma zbudować zdanie, składające się z wyrazów zaczynających się na te samą literę, np. tata trochę trącił tacę, lub z wyrazów zaczynających się na kolejne litery alfabetu: Ala biwakowała cały dzień.
  26. Malowanie dwiema rekami jednocześnie.
  27. "Kot ministra" - wybieramy jedną literę alfabetu, zadanie polega na wymienianiu cech kota ministra zaczynających się na tę literę: Kot ministra jest czarny. Kot ministra jest ciepły. Kot ministra jest ciekawski. Kot ministra jest czarujący.
  28. Rzeźba z czlowieka. Wy jesteście "masa plastyczną" a dziecko was rzeźbi - układa w wymyślony sposób ręce, nogi, palce.
  29. Znajdźcie jak najwięcej zastosowań dla, np patyka: laska, proca, miecz, różdżka,...
  30. Wymyślcie opowiadanie uzasadniające: dlaczego kury nie latają, dlaczego żyrafy maja długie szyje itd.

2 komentarze:

  1. Ciekawe te zabawy i wymagają kreatywności także od rodzica, co każdemu z nas się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja z mężem i często gramy z dzieciakami w planszówki, albo układamy puzzle. Oczywiście wszytko na ich poziomie wiekowym. Czasami pomysły na zabawy dzieciaki przynoszą z przedszkola. Na przykład niedawno mieli warsztaty z modrejsovy i robili mydełka. My oczywiście ich nie robiliśmy, bo wiadomo nie mieliśmy do tego odpowiednich rzeczy. Ale za to wzięliśmy modelinę i lepiliśmy ludziki. Potem wszytko włożyliśmy do piekarnika. I czy w domu czy przedszkolu można spędzić fajnie czas. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń